Cache
Cache je mezipaměť nebo také vyrovnávací paměť pro data – pomáhá rychleji načítat a zrychlit tak jejich tok. Cache [keš] je známá především z informatiky a hardware – ze sítí a součástek počítačů, ale i v online marketingu má své zastoupení.
Cache v online marketingu
S cache se může také setkat v digitálním marketingu a to především u prohlížečů. Ty si, do své mezipaměti – tedy cache, ukládají stránky a jednotlivé dílčí obrázky. Při dalším načtení stránky, daného webu, se již nenačítají všechny soubory – ale využívá se mezipaměť a celé načtení jak rychlejší.
Mezipaměť, cache, je tak zásadní pro rychlost webu a tak i celého SEO – optimalizaci webu pro vyhledávače.
Nastavení cache
Cachování se dá nastavit – z obou pohledů, jak z pohledu webmastera/majitele webu, tak i z pohledu uživatele. Z pohledu uživatele se jedná především o nastavení – používání nebo nepoužívání cache (i nepoužívání má své důvody – např. když chce vidět vždy aktuální obsah a všechny změny co jsou na webových stránkách – nehodí tak tedy pro live přenosy, měnící se komentáře či nějaké skóre).
Z pohledu webmastera/majitele webu se dá nastavit cachování:
- u uživatele (prohlížeč) nebo cachování na serveru/hostingu
- pro různé typy stránek
- pro různé druhy souborů (např. jen obrázky)
- na různě dlouhou dobu