AMP
AMP aneb mobilní zařízení vpřed. Skutečný význam této zkratky je však Accelerated Mobile Pages (mobilní stránky optimalizované pro rychlé načítání). Jedná se o open-source projekt od společnosti Google, jehož cílem je vést a motivovat tvůrce webů k vytváření „lite“ verzí stránek vhodných pro mobilní zařízení.
Rychlost a velikost – uživatelé jsou v první řadě
Výchozí myšlenkou je, že při konzumaci internetového obsahu na mobilu je pro uživatele důležité především rychlé načtení stránek bez dlouhého čekání. Naopak grafické a jiné vychytávky, které na velkém monitoru působí efektně, na malém displeji mobilu snižují přehlednost a prodlužují čekání než se návštěvníkovi zobrazí kýžený obsah. A doba načítání je podle průzkumů to, co z velké části rozhoduje, jestli mobilní návštěvník nakonec na vaše stránky opravdu dorazí, respektive jestli vyčká než se mu obsah stránky načte.
V praxi to pro vás znamená vytvoření odlehčené verze stránky, která respektuje omezení pro AMP. Jedná se o kombinaci jednoduchého HTML pro text a AMP komponentů, s jejichž pomocí se vkládají obrázky, videa, reklamy, atd. nebo JavaScripty. Prověřené stánky se mohou načítat ještě rychleji díky nahrávání přímo z Google Cache. O starost méně budete mít, pokud používáte WordPress. Může totiž použít plugin, který vám automaticky vytvoří AMP verzi dané stránky.
Jestli a jak velký pro vás má AMP přínos, se bude odvíjet od zaměření vašich stránek. Pokud provozujete například srovnávací web plný grafiky, kalkulaček a podobně, AMP verzi příliš nevyužijete. Naopak u blogu, postaveném hlavně na textech, může být zrychlení načítaní důvod proč si na váš web vzpomenou čtenáři odkázání v danou chvíli pouze na mobilní zařízení.